Regulamin Komisji Rewizyjnej
Polskiego Towarzystwa Mariologicznego
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Art. 1
- Komisja Rewizyjna Polskiego Towarzystwa Mariologicznego, zwana dalej Komisją Rewizyjną, jest władzą Towarzystwa powołaną do sprawowania kontroli i oceny całokształtu działalności Towarzystwa.
- Zasady organizacyjne Komisji Rewizyjnej określa niniejszy Regulamin.
ROZDZIAŁ II
Organizacja Komisji Rewizyjnej
Art. 2
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu członków. Wybierani są oni spośród członków zwyczajnych przez Zebranie Plenarne na okres trzech lat.
- Członkowie wyłaniają spośród siebie Przewodniczącego, którym powinien być członek zwyczajny Towarzystwa.
- W przypadku wakatu jednego z członków Komisji Rewizyjnej wyborów uzupełniających dokonuje się podczas najbliższego Zebrania Plenarnego.
Art. 3
-
Pracami Komisji Rewizyjnej kieruje jej Przewodniczący, do zadań którego należy przede wszystkim:
- zwoływanie posiedzeń Komisji Rewizyjnej,
- przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej do przedstawienia na Zebraniu Plenarnym,
- przygotowanie i przedstawienie sprawozdania podczas sprawozdawczo-wyborczego Zebrania Plenarnego.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zależnie od potrzeby może na stałe lub doraźnie ustanowić jednego z członków Wiceprzewodniczącym, a drugiego Sekretarzem Komisji, określając zarazem zakres ich obowiązków.
- W przedmiocie swoich czynności Komisja Rewizyjna może korzystać z ekspertyz i opinii specjalistów spoza Towarzystwa.
Art. 4
- Komisja Rewizyjna odbywa swoje posiedzenie przynajmniej raz w roku.
- Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół podpisany przez wszystkich członków.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
Art. 5
- Dokumentację prac Komisji Rewizyjnej w danej kadencji przechowuje jej Przewodniczący lub wskazany przez niego członek Komisji.
- Niezwłocznie po upływie kadencji całą dokumentację Przewodniczący składa w archiwum Towarzystwa.
Art. 6
-
Członek Komisji Rewizyjnej, niezależnie od pełnionej w niej funkcji, traci swój mandat w przypadku:
- śmierci,
- utraty statusu członka Towarzystwa,
- udowodnionego rażącego naruszenia tajemnicy odnośnie do przedmiotu prac Komisji.
- Odwołania członka Komisji Rewizyjnej dokonuje się podczas najbliższego Zebrania Plenarnego na mocy uchwały.
ROZDZIAŁ III
Kompetencje i obowiązki Komisji Rewizyjnej
Art. 7
-
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy przede wszystkim:
- kontrola przynajmniej raz w roku działalności Zarządu, w tym spraw finansowych i opłacania składek,
- składanie sprawozdania ze swej działalności na Zebraniu Plenarnym oraz występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium dla Zarządu,
- przedstawianie Zarządowi uwag i wniosków wynikających z kontroli, a w razie potrzeby żądanie wyjaśnień,
- uchwalanie regulaminu pracy Komisji.
- Komisja Rewizyjna może wnioskować do Zarządu o zwołanie Nadzwyczajnego Zebrania Plenarnego.
- Komisja Rewizyjna rozpatruje odwołania członków Towarzystwa od decyzji Zarządu lub zażalenia na jego działalność.
- Komisja Rewizyjna może dokonać merytorycznej oceny uchwał Zarządu oraz wnioskować do Zarządu o ich zmianę.
Art. 8
Komisja Rewizyjna ma obowiązek dokonania kontroli działalności Zarządu na pisemny wniosek co najmniej 1/4 wszystkich członków Towarzystwa.
Art. 9
- Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu do bieżącej dokumentacji prac Zarządu, dokumentacji finansowej łącznie ze stanem konta bankowego, żądania bezpośrednich wyjaśnień od władz i członków Towarzystwa.
- Każdy z członków Komisji ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu w charakterze obserwatora z głosem doradczym.
- Każdego z członków obowiązuje tajemnica służbowa w zakresie przedmiotu kontroli.
ROZDZIAŁ IV
Zasady kontroli
Art. 10
- Kontroli siedziby, archiwum, bieżącej dokumentacji oraz pieczęci Towarzystwa dokonuje się za wiedzą Przewodniczącego Towarzystwa w obecności przynajmniej Sekretarza lub członka Zarządu wskazanego przez Przewodniczącego Towarzystwa.
- Kontroli finansowej dokonuje się za wiedzą Przewodniczącego Towarzystwa w obecności przynajmniej Skarbnika lub członka Zarządu wskazanego przez Przewodniczącego Towarzystwa.
- Z każdej kontroli niezwłocznie sporządza się protokół podpisany przez wszystkich obecnych przy kontroli, przy czym każda z osób podpisujących zachowuje prawo do wyrażenia votum separatum.
Art. 11
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej każdorazowo w formie pisemnej określa skład zespołu kontrolnego i zakres kontroli.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej uzgadnia z Przewodniczącym Towarzystwa oraz odpowiednio z Sekretarzem lub Skarbnikiem datę i zakres planowanej kontroli.
Art. 12
Planowana kontrola powinna się odbyć w terminie dogodnym dla wszystkich zainteresowanych stron, jednak nie później niż w ciągu 21 dni od chwili powiadomienia Przewodniczącego Towarzystwa.
Art. 13
- Zażalenie co do sposobu przeprowadzenia kontroli Przewodniczący Towarzystwa albo odpowiednio Sekretarz lub Skarbnik składają na Zebraniu Plenarnym.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jej członek, którego zażalenie dotyczy, ma obowiązek złożyć stosowne wyjaśnienia podczas Zebrania Plenarnego.
ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
Art. 14
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z chwilą zatwierdzenia go przez Zebranie Plenarne.
Art. 15
Każdorazowo wybrana Komisja Rewizyjna może dokonać zmian w niniejszym regulaminie, które zatwierdza najbliższe Zebranie Plenarne.
Tekst zatwierdzony przez Zebranie Plenarne w Bochni dnia 24 września 2010 roku