STATUT
POLSKIEGO TOWARZYSTWA MARIOLOGICZNEGO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Art. 1
- Polskie Towarzystwo Mariologiczne, zwane w dalszych postanowieniach Statutu Towarzystwem, jest publicznym stowarzyszeniem wiernych erygowanym przez Konferencję Episkopatu Polski (kan. 298 § 1, kan. 301 i 312 § 1 n. 2 KPK) dekretem
Nr 1082/99/P z 15 marca 1999 roku. - Towarzystwo podlega zwierzchniej władzy Konferencji Episkopatu Polski (kan. 315 w zw. z kan. 312 § 1 n. 2 KPK), do której należy prawo zatwierdzania jego Przewodniczącego, zgodnie z kan. 317 § 1 KPK.
- Zgodnie z kan. 319 KPK Towarzystwo każdego roku składa sprawozdanie ze swej działalności i z zarządzania majątkiem.
Art. 2
Towarzystwo posiada osobowość prawną w Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 3
- Towarzystwo ma zasięg ponaddiecezjalny.
- Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 4
Siedzibą Towarzystwa jest Częstochowa.
Art. 5
Dla realizacji swoich celów statutowych Towarzystwo może
nawiązywać współpracę z innymi organizacjami o podobnych
celach – krajowymi i zagranicznymi.
Art. 6
Towarzystwo używa pieczęci i odznak według ustalonych wzorów.
Rozdział II
Cele i środki działania
Art. 7
Cele Towarzystwa są następujące:
1) działalność naukowa na rzecz rozwoju mariologii;
2) popularyzacja wiedzy mariologicznej;
3) działalność na rzecz należytego kształtowania duchowości, kultu i pobożności maryjnej.
Art. 8
Towarzystwo realizuje cele statutowe przez:
1) organizowanie kongresów i sympozjów krajowych oraz
międzynarodowych;
2) organizowanie spotkań studyjnych i formacyjnych;
3) działalność wydawniczą.
Rozdział III
Członkowie Towarzystwa
Art. 9
Towarzystwo zrzesza:
1) członków czynnych, którymi są członkowie zwyczajni i członkowie korespondenci;
2) członków honorowych.
Art. 10
- Członkiem czynnym Towarzystwa może zostać każda osoba
fizyczna, duchowna, konsekrowana lub świecka, która spełnia wymogi kan. 316 KPK i daje gwarancję realizacji celów statutowych, zgodnie z przyjętymi regulaminami i uchwałami władz Towarzystwa. - Członek czynny uczestniczy w sposób stały w pracach Towarzystwa.
- Towarzystwo może przyjmować cudzoziemców w poczet członków czynnych i honorowych.
Art. 11
- Członkiem zwyczajnym może zostać osoba, która uzyskała
co najmniej doktorat z nauk kościelnych lub posiada znaczący dorobek naukowy w zakresie mariologii lub odznacza się
wybitnym zaangażowaniem w szerzenie czci dla Matki Bożej. - Członkiem korespondentem może zostać osoba, która uzyskała co najmniej licencjat kanoniczny w zakresie mariologii lub odznacza się zaangażowaniem w szerzenie czci dla Matki Bożej.
Art. 12
- Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona dla rozwoju Towarzystwa.
- Godność członka honorowego nadaje Zebranie Plenarne na wniosek Zarządu.
Art. 13
- Każdy członek czynny ma prawo do:
1) głosu czynnego i biernego w wyborach do władz Towarzystwa z uwzględnieniem innych postanowień Statutu;
2) udziału w kongresach, sympozjach, konferencjach itp.;
3) korzystania z pomocy i środków Towarzystwa w realizowaniu jego celów statutowych.
- Członkowie honorowi korzystają z praw przysługujących członkom czynnym z wyjątkiem określonych w ust. 1 punkt 1.
Art. 14
Członek czynny ma obowiązek:
1) brać czynny udział w działalności Towarzystwa, szczególnie w Zebraniach Plenarnych;
2) przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
3) regularnie opłacać składki członkowskie.
Art. 15
- Przynależność do Towarzystwa ustaje w razie:
1) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi;
2) skreślenia z listy członków z powodu zalegania w opłacaniu składek członkowskich lub uchylania się od pracy w Towarzystwie przez co najmniej trzy lata;
3) wykluczenia z Towarzystwa z powodu: rażącego naruszenia postanowień Statutu, przyjętych regulaminów czy uchwał władz Towarzystwa; publicznego odstąpienia od wiary katolickiej lub głoszenia nauki sprzecznej z nauczaniem
Kościoła lub kary ekskomuniki nałożonej lub deklarowanej z zachowaniem kan. 316 § 2 KPK;
4) śmierci.
- Uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu członka podejmuje
Zarząd. - Od uchwały o skreśleniu przysługuje odwołanie do Zebrania Plenarnego w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały na piśmie. Uchwała Zebrania Plenarnego w sprawie odwołania jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
Art. 16
Władzami Towarzystwa są:
1) Zebranie Plenarne;
2) Zarząd;
3) Komisja Rewizyjna.
Art. 17
- Zebranie Plenarne jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Uczestnikiem Zebrania Plenarnego z głosem decydującym jest każdy członek czynny.
Art. 18
- Do kompetencji Zebrania Plenarnego należy:
1) ustalanie kierunków działalności Towarzystwa;
2) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
3) rozpatrywanie wniosków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz uczestników Zebrania Plenarnego;
4) wybór Zarządu, w tym: Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika oraz Komisji Rewizyjnej;
5) udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
6) rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich;
7) wnioskowanie dotyczące zmian w Statucie;
8) podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających rozstrzygnięcia przez Zebranie Plenarne.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Zebrania Plenarnego
Zarząd zawiadamia członków czynnych co najmniej na 21 dni przed rozpoczęciem obrad. - Zebranie Plenarne może podejmować uchwały bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej jednej trzeciej liczby osób uprawnionych do głosowania.
- Zebranie Plenarne sprawozdawcze Zarząd zwołuje raz na rok a sprawozdawczo-wyborcze – co cztery lata.
- Nadzwyczajne Zebranie Plenarne może być zwołane:
1) z inicjatywy Zarządu;
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej;
3) na pisemny wniosek co najmniej 1/4 liczby członków zwyczajnych.
- Nadzwyczajne Zebranie Plenarne powinno odbyć się w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku i powinno obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Przebieg obrad Zebrania Plenarnego określa Regulamin Zebrania Plenarnego uchwalony przez Zebranie Plenarne.
- Wybory do Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbywają się w głosowaniu tajnym według procedury przewidzianej w kan. 119 n. 1 KPK.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa cztery lata.
- Zarząd i Komisja Rewizyjna w trakcie kadencji, w przypadku zmniejszenia ich składu, mają prawo do uzupełnienia swego grona o nowych członków. Liczba dołączonych członków danej władzy nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru, z uwzględnieniem art. 22 punkt 1 Statutu.
- Odwołania Zarządu i Komisji Rewizyjnej w trybie nadzwyczajnym może dokonać Zebranie Plenarne na pisemny wniosek bezwzględnej większości swoich członków.
Art. 20
- Uchwały władz Towarzystwa zapadają bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej jednej trzeciej liczby osób uprawnionych do głosowania, z wyjątkiem spraw inaczej uregulowanych w Statucie.
- W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego
zebrania (kan. 119 n. 2 KPK).
Art. 21.
- Pracami Towarzystwa między Zebraniami Plenarnymi kieruje Zarząd.
- W skład Zarządu wchodzą: Przewodniczący, Wiceprzewodniczący, Sekretarz, Skarbnik oraz od trzech do pięciu członków wybranych przez Zebranie Plenarne na kadencję czteroletnią.
- Każdy z członków Zarządu może być ponownie wybrany na kolejne kadencje, z wyjątkiem Przewodniczącego, który może pełnić swoją funkcję nie dłużej niż przez dwie następujące po sobie kadencje.
Art. 22
- Przewodniczącym i Wiceprzewodniczącym może zostać
wybrany tylko członek zwyczajny. - Wybór Przewodniczącego zatwierdza Konferencja Episkopatu Polski na czteroletnią kadencję, która kończy się z chwilą
zatwierdzenia następcy. - Co najmniej połowa składu Zarządu to członkowie zwyczajni.
- W składzie Zarządu jest przynajmniej jeden członek korespondent.
Art. 23
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy.
- Organizację i tryb pracy Zarządu określa regulamin zatwierdzony przez Zebranie Plenarne.
Art. 24
- Przewodniczący:
1) jest jego prawnym reprezentantem Towarzystwa, z uwzględnieniem art. 27;
2) przewodniczy Zebraniu Plenarnemu;
3) zwołuje zebrania Zarządu i przewodniczy im;
4) troszczy się o kontakty zewnętrzne Towarzystwa;
5) określa zakres kompetencji i obowiązków członków Zarządu.
- Podczas nieobecności Przewodniczącego zastępuje go Wiceprzewodniczący.
Art. 25
Sekretarz sporządza protokoły zebrań Zarządu i Zebrań Plenarnych, w tym protokół Zebrania Plenarnego sprawozdawczo-
wyborczego, ponadto prowadzi korespondencję i archiwum
Towarzystwa.
Art. 26
Skarbnik zajmuje się sprawami finansowymi, majątkowymi
i gospodarczymi Towarzystwa w zależności od Zarządu i pod kontrolą Komisji Rewizyjnej.
Art. 27
- W sprawach finansowych Towarzystwo reprezentuje Przewodniczący i Skarbnik lub Wiceprzewodniczący i Skarbnik.
- Do zaciągania zobowiązań finansowych przekraczających równowartość 1500 euro konieczna jest zgoda Zarządu, z zachowaniem art. 31.
Art. 28
- Do zadań i kompetencji Zarządu należy:
1) realizowanie celów Towarzystwa;
2) realizowanie uchwał i wytycznych Zebrania Plenarnego;
3) składanie sprawozdań ze swej działalności podczas obrad Zebrania Plenarnego;
4) uchwalanie rocznego planu pracy i budżetu oraz czuwanie nad ich realizacją;
5) zarządzanie majątkiem i funduszami;
6) powoływanie komisji, sekcji i innych wyspecjalizowanych komórek;
7) rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami oraz rozpatrywanie spraw dotyczących nieprzestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
8) ustalanie wpisowego i wysokości składek członkowskich;
9) przyjmowanie i awansowanie członków czynnych;
10) wnioskowanie o nadanie godności członka honorowego;
11) zwoływanie Zebrań Plenarnych;
12) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz.
- Zarząd może orzekać następujące kary:
1) upomnienie;
2) zawieszenie w prawach członka Towarzystwa;
3) wykluczenie z Towarzystwa.
- Od kary orzeczonej przez Zarząd przysługuje odwołanie do
Zebrania Plenarnego w terminie 30 dni od daty doręczenia orzeczenia na piśmie. Uchwała Zebrania Plenarnego rozstrzyga sprawę ostatecznie.
Art. 29
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu osób, które ze swego grona wyłaniają Przewodniczącego, którym może być tylko członek zwyczajny.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola przynajmniej raz w roku działalności Towarzystwa, w tym jego spraw finansowych i opłacania składek;
2) składanie sprawozdania ze swej działalności na Zebraniu Plenarnym oraz występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium dla Zarządu;
3) przedstawianie Zarządowi uwag i wniosków wynikających z kontroli a w razie potrzeby żądanie wyjaśnień;
4) uchwalanie harmonogramu pracy Komisji.
- Członkowie Komisji mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Komisja Rewizyjna może korzystać z ekspertyz i opinii specjalistów spoza Towarzystwa w przedmiocie swoich czynności.
- Organizację i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Zebranie Plenarne.
Rozdział V
Majątek Towarzystwa
Art. 30
- Towarzystwo ma prawo nabywania, posiadania i rozporządzania majątkiem ruchomym, nieruchomym i funduszami – zgodnie ze Statutem, obowiązującym prawem kościelnym i państwowym.
- Fundusze Towarzystwa pochodzą z:
1) opłaty wpisowej i składek członkowskich;
2) zapisów i darowizn;
3) dotacji przekazywanych na zasadach obowiązujących ogół podmiotów nienależących do sektora finansów publicznych;
4) wpływów z działalności statutowej;
5) ze zbiórek publicznych;
6) z działalności gospodarczej prowadzonej zgodnie z obowiązującym prawem.
Art. 31
- Towarzystwo w przypadku alienacji o wartości powyżej 100000 euro, ale poniżej najwyższej sumy określonej przez Konferencję Episkopatu Polski, potrzebuje zgody Prezydium Konferencji Episkopatu Polski.
- Przy alienacji o wartości powyżej najwyższej sumy określonej przez Konferencję Episkopatu Polski oraz w przypadkach, o których mowa w kan. 1292 § 2 KPK, wymagana jest ponadto zgoda Stolicy Apostolskiej.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
Art. 32
Statut Towarzystwa, jego zmiana lub uzupełnienie wymaga aprobaty Konferencji Episkopatu Polski (kan. 314 w zw. z kan. 312
§ 1 n. 2 KPK), która może to uczynić z własnej inicjatywy lub na wniosek Zebrania Plenarnego.
Art. 33
Prawo zawieszenia działalności Towarzystwa lub jego rozwiązania należy do kompetencji Konferencji Episkopatu Polski, która może to uczynić z własnej inicjatywy lub na wniosek Zebrania Plenarnego.
Art. 34
W przypadku rozwiązania Towarzystwa pozostały po nim majątek staje się własnością Konferencji Episkopatu Polski, do której należy prawo decydowania o przeznaczeniu jego poszczególnych składników.
Statut niniejszy został zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski na mocy uchwały nr 22/386/2020 z dnia 28 sierpnia 2020 r.